Uluru en Alice Springs - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Floris stigter - WaarBenJij.nu Uluru en Alice Springs - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Floris stigter - WaarBenJij.nu

Uluru en Alice Springs

Blijf op de hoogte en volg Floris

12 Februari 2014 | Australië, Alice Springs

Op naar de outback! In het midden van Australia ligt Alice Spring. Vanuit hier heb ik een driedaagse trip gemaakt naar Uluru.

Na ingecheckt te hebben in het hostel, moesten we ons melden bij het kantoor van de Rock Tour, de organisatie van de trip. Hier kregen we te horen wat we allemaal mee moesten nemen en hoelaat we de volgende dag zouden vertrekken... 5 uur 's ochtends ontbijten en om half 6 zouden we wegrijden. Na terug naar het hostel gelopen te hebben ben ik gaan afkoelen in het zwembad samen met mijn kamergenoten. Een Italiaan en een jongen uit Duitsland, Luca. Het was 38 graden en na een wandeling vanuit de stad van 10 minuten had ik het best warm gekregen. Na gedoucht te hebben heb ik samen met een andere kamergenoot, Jody uit Rotterdam wat biertjes gedaan. Rond een uurtje of 5 ging de kroeg van het hostel open. Hier samen met Jody en Luca wat gedronken en een pizza gegeten. Hier ook nog wat mensen van de organisatie van de tour ontmoet. Super gezellig! Wat spelletjes gespeeld. Zelf een Cicada, een een heel groot vliegend insect, door gegeven met mijn mond. Heel apart. Wel beetje op tijd naar bed gegaan want de volgende dag vroeg op natuurlijk.

Om half vijf ging de wekker en een uur later zaten we in de bus. Er waren twee groepen, waardoor alleen Jody uit mijn kamer in onze groep zat. De groep bestond verder uit twee Fransen jongens, een Italiaans meisje, twee Australische meisjes, een Amerikaanse vrouw, een Belgisch echtpaar, twee Japanners, een Engelse jongen en acht Zuid-Koreanen. Had was best een lange trip. Na 2,5 uur was de eerste stop om even wat te drinken en de benen te strekken om vervolgens weer drie uur te rijden naar King Canyon. Kings Canyon is een beetje de Australische Grand Canyon. Hier hebben we een hike gedaan van drie uur over de rotsen en in de volle zon. Qua warmte (40 graden) ging het wel, maar ik werd wel gek van de vliegen... ZOVEEL VLIEGEN!!! En ze gaan constant op je zitten. Na onze wandeling rond King Canyon gingen we lunchen en kregen we de mogelijkheid om even te zwemmen, wat natuurlijk super relaxt is na zo'n tocht. Lang konden we niet genieten van het feit dat we weer schoon waren, want na een klein ritje moest we hout verzamelen voor het kampvuur. Zelfs hele bomen trokken we uit de grond. Al dit hout was dood en zwart geblakerd dus we waren echt meteen weer goor. Na genoeg hout te hebben verzameld ging we naar ons kamp. Hier meteen begonnen met een vuur maken en het eten voorbereiden. Het eten werd gekookt op het vuur dat we gemaakt hadden. Ondertussen ook onze swags rond het vuur gelegt. Je moest een cirkel in het zand maken rond je swag om je tegen de slangen te beschermen en deze met zout bestrooien tegen spinnen. Bijna iedereen ging meteen slapen, maar ik heb samen met Soyoung, Rafik, Nicolas en Kate Zuid-Koreanse spelletjes gespeeld.

De volgende ochtend ging de wekker weer om 5 uur en om half zes zaten we weer in de bus. Op naar Kata Tjuta onze eerste hike van de dag. Hier eens super mooie wandeling gemaakt van ongeveer 2,5 uur. Alex, onze guide, vertelde eerst wat over hoe alles hier is ontstaan en hierna starten we met de hike. Het uitzicht was echt super. Toen we weer terug waren bij de bus gingen we richting de plek waar we gingen slapen. Hier gingen we naar een Aboriginal show waar de wapens welke ze gebruikte om te jagen lieten zien, waarna het tijd was om te lunchen. Ook kregen we de mogelijkheid om even te zwemmen of te douchen. Na deze afkoeling en de lunch gingen we naar Ayers Rock/Uluru. Ayers Rocks is de naam die de Engelse het gegeven hebben en Uluru is de Aboriginal naam. Voordat we aankwamen gingen we eerst naar de Aboriginal Culture Centre om iets te leren over Uluru en de mensen die hier wonen. Daarna zijn we naar de voet van Ayers Rock gegaan. De rots is 348 meter hoog, maar het grootse gedeelte van de rots ligt onder de grond. We zien dus alleen het puntje. Hier hebben we de Mala Walk gedaan om vervolgens naar de zonsondergang te gaan kijken. Hier hebben we ook gegeten. Op de weg terug naar de plek waar we gingen overnachten een feestje gebouwt in de bus. Op de campingplaats van een resort hebben we onze swags weer uitgerolt en weer onder de sterrenhemel geslapen. Maar natuurlijk eerst weer wat Zuid-Koreaanse spelletjes gespeeld met dezelfde groep van de avondcervoor plus Colin, Jody en Alex.

Om half 5 ging de wekker weer. Dit keer om te kijken naar de zonsopgang bij Uluru. Dit was echt super mooi. Maar de vliegen waren zooooooo erg. Alex zei wel dat dit een van de mooiste zonsopgangen was die hij had gezien, maar ook een van de ergste wat betreft vliegen. Na de zonsopgang gingen we weer naar Uluru en hebben we een wandeling was 10 kilometer gemaakt rond de rots. Na deze zeer warme wandeling was het alweer tijd om terug te gaan. Op de terugweg zijn we nog even gestopt bij een kamelenboerderij, waar je als je wilde op een kameel kon rijden. Rond 5 uur waren we weer terug bij ons hostel. Hier gedouched om daarna met een groot deel van de groep uit eten te gaan en nog wat biertjes te gaan. Enorm gezellig en veel gelachen. Vandaag lekker uitgeslapen en beetje relaxen in het hostel. In de middag naar een reptielenhuis en show geweest met Luca en daarna nog in het zwembad gehangen. Hier per ongeluk nog met Joe, Colin en Luca het zonnescherm gesloopt... oeps. Morgen vlieg ik naar mijn laatste bestemming, Melbourne.

Nog precies en week en dan zit het er alweer op :(

• 12 Februari 2014 - 21:46

Michiel Stigter:

Zijn dat mc donald vliegen?

• 13 Februari 2014 - 00:44

Floris:

Haha ja worden gesponsort!

• 17 Februari 2014 - 10:30

Marijke En Hans Albers :

Hoi Floris,

wat heb jij een geweldige tijd in down-under! We hebben genoten van je verslagen en foto's en snappen best dat je nog even wilt blijven....
    Afgelopen zaterdag waren wij bij je ouders op bezoek (was weer heel gezellig) en we hebben natuurlijk over l jouw belevenissen gepraat. Geniet nog even de laatste dagen en (snik-snik) dan wordt het weer tijd om afscheid te nemen. Sterkte!
    Maar in Nederland is het ook best leuk, daar wachten weer andere vrienden! Goede reis en tot gauw!

groetjes,

Hans en Marijke