Duiken in Cairns - Reisverslag uit Cairns, Australië van Floris stigter - WaarBenJij.nu Duiken in Cairns - Reisverslag uit Cairns, Australië van Floris stigter - WaarBenJij.nu

Duiken in Cairns

Blijf op de hoogte en volg Floris

21 Januari 2014 | Australië, Cairns

Vanuit Airlie Beach had ik een bus naar Cairns. Daar wilde ik in ieder geval gaan duiken. Na een busreis van 10 uur kwam ik aan in Cairns. Het stroomde het echt van de regen. Nu is het ook het begin van het regenseizoen, maar het echt slechte weer zit meestal in februari. Gelukkig pikte een busje van mijn hostel mij op. Aangezien het naast de stromende regen ook nog eens 25 minuten lopen was, was dit wel fijn. Het hostel was super gezellig. De common room lag centraal in het hostel en hier waren ook de bar en de keuken. Dit was het eerste hostel waarbij de wc's en de douches niet bij de kamer zat, maar gemeenschappelijk waren. Deze waren gelukkig prima schoon dus prima. Na ingechecked te zijn ben ik boodschappen gaan doen. Het was gelukkig net even droog, maar toen ik terug wilde lopen regende het echt keihard. Na 10 minuten gewacht te hebben kwam er iemand aan die mij een paraplu gaf. Hij was toch met de auto en ik had hem harder nodig. Super, zo kwam ik toch nog redelijk droog terug bij mijn hostel.

De volgende dag, woensdag, begon mijn duikcursus. Om 7.30 werd ik door de duikmaatschappij opgepikt. Toen ik bij de duikschool aankwam waren de andere er ook al. Mijn klas bestond uit zeven personen. Twee jongens uit Taiwan, een uit Hong Kong, twee uit Zwitserland, een meisjes uit Cairns en ik. In de ochtend kregen we eerste theorie waarbij elk stuk theorie werd afgesloten met een toets. Na de lunch moesten we eerste een zwemtest doen. Eerst tien baantjes zwemmen in het zwembad en daarna 10 minuten watertrappelen. Hierbij verzoop een van de jongens uit Taiwan bij, maar uiteindelijk heeft ook hij het gehaald. Daarna was het dan tijd om echt te gaan duiken. Na een uitgebreide uitleg over het materiaal gingen we het zwembad in. Hierbij dingen geoefend als je regulator uit doen onder water en weer in doen en je duikbril gedeeltelijk en volledig laten vollopen en weer leeg maken onder water. En ook als je zonder lucht komt te zitten en dan moet de lucht van je buddy naar de oppervlakte moet zwemmen. Na een lange dag was ik om half 5 weer terug bij het hostel. 's Avond weing meer gedaan en een beetje op tijd mijn bed in.

De tweede dag van mijn duikcursus begon weer om 7.30. Eigelijk weer hetzelfde als de dag ervoor. We begonnen met theorie. Alleen aan het eind moesten we een examen maken. Ging prima... had hierbij 1 foutje wat kwam door een leesfout. Maar met een 9,8 mag ik best tevreden zijn :). Na de lunch gingen we weer het zwembad in. Hierbij de laatste skills geoefend zoals je masker afdoen, dan 10 meter onder water zwemmen en dan weer opdoen en leeg maken, de Cesa (waarbij je 6 meter onder water zonder lucht komt te zitten en dan gecontroleerd en rustig zonder lucht naar de oppervlakte moet zwemmen en als budda onder water in een kleermakerzit moet zweven. Na dit alles konden we nog even zelf 30 minuten "vrij" duiken en onze skills oefenen. Daarna weer terug naar de hostel. Hier na het eten nog wat biertjes gedaan met mijn kamergenoten.

De derde dag van mijn cursus van dan eindelijk op de great barrier reef. Het was een boot waarbij veel dagjesmensen komen een te snorkelen of een proefduik. Deze mensen zaten beneden. Boven was een ruimte voor de certified duikers en de cursisten. Na 1,5 uur varen kwamen we aan op de eerste plek, Norman Reef. Met onze groep het water in een voor het eerste dan "echt" duiken. Aan de oppervlakte zwommen we letterlijk tussen honderen kwallen. Gelukkig steken deze niet echt, tenzij je ze tegen je lip ofzo krijgt. Mensen gooien er zelfs mee over. Onder water gingen we weer onze skills oefenen welke we de eerste dag in het zwembad hadden gedaan. En daarna relaxt duiken. Na onze eerste duik was het tijd voor de lunch en hierna ging de boot door naar de volgende plek, Hasting Reef. Hier ook weer wat skills geoefend en veel gezien. We hebben de eerste dag Nemo gevonden, een schildpad gezien, zeekomkommers opgepakt en een barracuda gezien. Om een uurtje of 5 waren we weer terug bij het hostel. Na mijn lift terug naar de hostel even gegeten en toen met mijn kamergenoten Manuel en Rickard naar de kroeg geweest.

Zaterdag was het de laatste dag van de cursus. Eigenlijk beetje hetzelfde als de dag ervoor. Om 7.30 werd ik weer opgepikt en daarna met de boot naar Norman Reef en daarna Hasting Reef. De laatste skills gedaan tijdens de eerste duik en de tweede duik eigenlijk alleen maar het reef rond gezwommen. Jaxon, onze duikinstructeur, had ons belooft dat we haaien zouden zien, maar ze waren er niet helaas. Na mijn twee dag was het dan zover... I'm a certified diver!!! Om dit te vieren gingen we met onze klas en instructeur 's avond uit eten. Na het eten gingen we door naar Gilligen's om eens goed uit te gaan. Het meisjes uit Cairns en de jongens uit Taiwan gingen op het laatste moment toch niet mee, waardoor we met de jongens uit Zwitserland (Benjamin en Mathieu), de jongen uit Hong Kom (Kenneth) en ik over waren. Hier een goed feestje gevierd. Niet (te) veel gedronken, want ik had besloten om de volgende dag voor mijn adventure diver te gaan.

Dus om 7.30 weer klaar om te duiken. De eerste plek waar we heen gingen was Saxon Reef. Hier mijn eerste deepdive (30 meter) gedaan. Als open water diver mag je tot 18 meter duiken. Super leuk om te zien wat er gebeurd met kleuren bijvoorbeeld onder water. Rood is op 30 meter niet meer te zien. Na mijn deepdive hadden we 45 rust, waarna we de tweede duik van de dag gingen maken. Dit was peak buoyancy control. Hier moest we onder anderen door hoepelsduiken en op zijn kop hooveren. Hierna gingen we door nauwe doorgingen door het rif zwemmen. super leuk. Hier ook de eerste haai gezien. De white tip reef shark. Hierna was het tijd voor de lunch. Na de lunch was het dan tijd voor mijn laatste duik in Cairns. Dit was mijn navigation duik. We gingen op het compass navigeren. Hierna ging de instructeur terug naar de bood en hadden we 30 minuten om zelf met onze groep (twee australiers en ik) rond te zwemmen, waarbij we ook zelf onze we terug moesten vinden. Moet eerlijk zeggen dat ik blij was dat een van de andere hier goed in was, want ik wist vaak niet welke kant op te zwemmen. Hier ook weer een haai gezien. Deze keer redelijk dichtbij. Hij zwom op een meter op 4 langs ons, een rondje om ons heen en zwom toen weer weg. Na 20 minuten moest een van de Australiers naar de boot omdat zijn lucht bijna op was, waarna ik en de andere australier nog een laatste rondje hebben gezwommen.

Duiken was echt super!! Echt een aanrader. 's avond met een groep van mijn hostel waar naar Gilligan's geweest en goed gedronken. De volgende dag was de laatste in Cairns. Lekker gerelaxt. Heb de was gedaan en beetje rond gehangen. 's Avonds op tijd naar bed, want om half 6 ging mijn wekker weer. Om 6 uur ben ik uitgechecked en om 6.30 opgehaald door de Airport transfer om naar het vleigveld te gaan. Om 9.15 vloog ik weg uit Cairns.

Op naar Sydney!!

  • 23 Januari 2014 - 16:23

    Michiel Stigter:

    Hey Floris,

    Leuk te lezen dat je het duiken ook zo leuk vindt.
    Weet niet of je deze vakantie nog een keer gaat duiken (je zit nu in Sydney), maar dan moet je dit eens proberen:

    * De kleur rood is bij 25 meter helemaal weggefiltert. Moet je eens naar je bloed kijken (krappel een korstje open of doe iets anders), je bloed is dan groen !! (pas wel op met bloed en haaien??)
    * Neem eens een rauw ei (gewoon in de schil) mee onder water en open deze voorzichtig. Eitje blijft nu ook zonder schil een mooie vorm hebben...

    Leuk, kijk weer uit naar je volgende verhaal en foto's

    Groetjes
    Michiel Stigter (ook van je neefjes Jesse en Timo)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Cairns

Floris

Actief sinds 04 Dec. 2013
Verslag gelezen: 454
Totaal aantal bezoekers 6560

Voorgaande reizen:

27 December 2013 - 20 Februari 2014

Australië

Landen bezocht: